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 LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL

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JESLER999

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MensajeTema: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Sáb Oct 20, 2012 12:22 pm

Hola a todos, hace unos dias me salio una LETRA F en el cuadro digital, ahora ya no sale, pero me salio durante dos dias, alguien sabe que significa. gracias
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dart-vaider

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Sáb Oct 20, 2012 6:08 pm

corresponde a que ha detectado un fallo en la palanca de cambio de pedal.....
si ha sido leve y no ha vuelto a aparecer puede ser una sencilla deteccion de suciedad en una de las levas del cambio bien la de subir o la de bajar marcha....
nada de importancia con un poco de maña quitando alguna tapa y un spray de limpieza de contactos electricos solucionado....salvo que se haya roto pero en ese caso no hubiera desaparecido.....
si te animas me lo dices y te guio como hacerlo.....yo lo hago una vez al año por precaucion...el bote vale unos 15€ +/- (y con un bote tienes para muchas aplicaciones ) el que yo tengo es de la marca CRC limpiador de placas electronicas con o sin tension...lo que hace es limpiar el circuito elecrico o electronico sin dejar residuo alguno y sin aceitar por supuesto....nuestro cambio lleva un muelle para darle la sensacion de un cambio tradional, tanto para subir como para bajar de marcha y despues no lleva ningun eje que conecte esa palanca a un grupo de piñones o discos dentados como seria el tradional...si no a un comutador electrico el cual solo cierra un contacto electrico ( como cualquier pulsador estandar como por ejemplo el del timbre de tu casa) ese cierre del contacto lo envia a la ecu que se encarga de la gestion del motor paso a paso del variador que es el que se mueve de posicion y hace que la correa del variador gire en una posicion u otra y hace las veces de un cambio trasero de una bicicleta de marcahs pero variando el cierre del variador......no te quiero agobiar con tecnica de nuestra moto asi que tranquilo que es algo sencillo....salvo que se rompa cosa dificil aunque no imposible...se soluciona sin problemas.....

un saludo
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manolinvr

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Dom Oct 21, 2012 12:38 am

Vaya Dart, te has adelantado. Ya tenía copiado lo que dice el manual de taller de la Mana :


-----------------------------------
Alarms - transmission

In case of alarms for gearshift controls and modecontrol connected to the transmission control unit,three kinds of symbols are shown on the display,according to the nature of the alarm: F, H and M.F stands for "foot" (foot pedal), H stands for "handlebar" (handlebar control) and M is for"mode" (gear mode selection).In case of alarms related to the transmission control unit, the general alarm warning light is lit and the display shows the word GEAR.

CAUTION IN CASE THE HANDLEBAR CONTROLS ARE DISABLED,THE H SYMBOL WILL BE ALSO SHOWN ON THE DIGITALDISPLAY.
----------------------------------


Ahí también viene lo que significa las letras H y M. El manual de taller también se indica qué hacer si hay un fallo. En el caso del fallo del pedal de cambio, se puede obtener más datos conectándose a la ECU, .... Laughing .... y así poder obtener el código de error. Según el código de error :

-----------------------------------------------------------
ERRORSPedal gear upshift control - Code 900D

- signal not valid for logic reasons/ blocked control.Error causeElectrical system



If the electric signal is not valid due to a logic reason: the control unit detects no voltage orthe same voltage as the other at PIN A3 or PIN A7. If the control is blocked: the control hasbeen in the pressed position for too long (some minutes).Troubleshooting



If the electric signal is not valid due to a logic reason: the transmission ECU waits to detecta voltage above approximately 1V in one of the two PINS and at the same time, a voltagebelow approximately 1 V in the other PIN; if this does not happen, the control unit signalsthis error. CASE 1) If voltage is below 1V on both, with control not activated, it means thata voltage below 1V, instead of battery, is detected at PIN A3; disconnect the gearshift controlconnector and read voltage at PIN A3: if voltage is below 1 V, it means that on the blue/ yellow cable there is a short circuit to ground; if voltage is above 1 V (approximately batteryvoltage), replace the gear upshift control sensor. CASE 2) if both voltages are below 1 Vwith control activated, it means that at that moment a voltage below 1 V, instead of battery,is detected at PIN A7; disconnect the gearshift control connector and read voltage at PINA7: if voltage is below 1 V, it means that on the black/yellow cable there is a short circuit toground; if the voltage is above 1 V (approximately battery voltage), replace the gear upshiftcontrol sensor CASE 3) if both voltages are the same as the battery voltage, with controlnot activated, it means that there is an interruption in the circuit from PIN A7 to PIN C5 orthat PIN C5 does not have a ground connection: check the transmission ECU connector andthe gearshift control connector: if they are not OK, restore; if they are OK, check continuityon the black/yellow cable: if it is not OK, restore; if it is OK, check continuity on the blue/ black cable from the gearshift control connector to PIN C5: if it is not OK, restore; if it is OK,check continuity of the gearshift control from the gearshift control connector (between greencable and black cable): if it is not OK, replace the control; if it is OK, check, with key set toKEY ON, that there is no ground connection in the blue/black cable and then replace thetransmission ECU. CASE 4) if both voltages are above 1 V (approximately battery voltage),with control activated, it means that there is an interruption on the circuit from PIN A3 to PINC5: check the transmission ECU connector and the gearshift control connector: if they arenot OK, restore; if they are OK, check continuity on the blue/yellow cable: if it is not OK,restore; if it is OK, check, with control activated, that there is not continuity of the gearshiftcontrol from the gearshift control connector (between black cable and yellow cable) and thenreplace the control.



If the control is blocked: check the control mechanically: if it is not OK, restore; if it is OK, itmeans that the "Pedal gear upshift control" statues on the diagnosis instrument indicates"Pressed": the gear upshift control must be replaced.


-----------------------------------------------------------

Pedal gear downshift control - Code 900E

- signal not valid for logic reasons/ blocked control.Error cause



If the electric signal is not valid due to a logic reason: the control unit detects no voltage orthe same voltage as the other at PIN C4 or PIN A6. If the control is blocked: the control hasbeen in the pressed position for too long.Troubleshooting



If the electric signal is not valid due to a logic reason: CASE 1) if both voltages are below 1V, with control not activated, it means that a voltage below 1 V, instead of battery, is detectedat PIN C4; disconnect the gearshift control connector and read voltage at PIN C4: if voltageis equal to 1 V or below, it means that on the blue/purple cable there is a short circuit toground; if voltage is above 1 V, replace the gear upshift control sensor. CASE 2) if bothvoltages are below 1 V with control activated, it means that at that moment a voltage below1 V, instead of battery, is detected at PIN A6; disconnect the gearshift control connector andread voltage at PIN A6: if voltage is below 1 V, it means that on the black/purple cable thereis a short circuit to ground; if the voltage is above 1 V (approximately battery voltage), replacethe gear upshift control sensor. CASE 3) if both voltages are above 1 V (approximatelybattery voltage), with control not activated, it means that there is an interruption in the circuitfrom PIN A6 to PIN C5 or that PIN C5 does not have a ground connection: check the trans-mission ECU connector and the gearshift control connector: if they are not OK, restore; ifthey are OK, check continuity on the black/purple cable: if it is not OK, restore; if it is OK,check continuity on the blue/black cable from the gearshift control connector to PIN C5: if itis not OK, restore; if it is OK, check continuity of the gearshift control from the gearshiftcontrol connector (between red cable and blue cable): if it is not OK, replace the control; ifit is OK, check, with key set to KEY ON, that there is no ground connection in the blue/blackcable and then replace the transmission ECU. CASE 4) if both voltages are above 1 V(approximately battery voltage), with control activated, it means that there is an interruptionon the circuit from PIN C4 to PIN C5: check the transmission ECU connector and the gear-shift control connector: if they are not OK, restore; if they are OK, check continuity on theblue/purple cable: if it is not OK, restore; if it is OK, check, with control activated, that thereis not continuity on the gearshift control from the gearshift control connector (between redcable and brown cable) and then replace the control.



If the control is blocked: check the control mechanically: if it is not OK, restore; if it is OK, itmeans that on the diagnosis instrument the status of "Pedal gear downshift control" indicates"Pressed": the gear downshift control must be replaced.


El tema, es que esto es un infierno leérselo. Sino te falla más, Virgencita que se quede como está ....

Un saludo.
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JESLER999

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Dom Oct 21, 2012 1:45 pm

Gracias por el aporte de esta informacion, creo recordar que un par de dias antes lave la moto, asi que es posible que cogieran humedad, no me ha vuelto a aparecer y espero que siga asi.
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kietrece

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Miér Ene 15, 2014 4:17 pm

En esto estoy yo también. Llevo unos días con la F en el cuadro, cuando enciendo la moto no está pero al subir un par de marchas o bajarlas con el pedal..... chan, chan, ahí está la F y la inhabilitación del pedal.
He desmontado los plásticos, bueno digamos que a medias, la tapa grande toca con la estribera y no la puedo sacar (Habrá que desmontar la estribera?) pero da el juego suficiente para acceder a los conmutadores del cambio, le he puesto un par de veces limpiador de contactos pero sigue apareciendo el error. Decir que al apagar y encender la moto el cierre desaparece y permite cambiar un par de veces con el pedal hasta que aparece de nuevo el error.

Ideas?

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dart-vaider

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Jue Ene 16, 2014 7:35 am

te tocará desmontar la palanca del cambio y llegar de manera optima a las levas de los contactos de subir y bajar...los limpias bien, aprietas bien los cables a los contactos y pruebas a ver....una cosa solo te lo hace con el cambio de pedal???...has probado a cambiar con los del puño sin tocar los del pedal??? a ver si asi no da el problema...si es asi asi descartas cualquier otro componente y sabes seguro que son los del pedal....ya nos diras....

un saludo
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kietrece

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Vie Ene 17, 2014 2:22 am

Eo, Dart.
Sólo el pedal. He repasado las fotos del manual y veo que para acceder bien hay que quitar una pieza donde engancha la estribera.
Volveré a mirarlo y a limpiarlo. Miraré de presionar los caboes a ver.
Ya os voy diciendo.
Abrazzos
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dart-vaider

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Vie Ene 17, 2014 8:11 am

si si esa pieza tambien para evitar arañar la tapa, porque si no sale muy justa y a veces se araña la tapa sin querer....esa pieza es solo por eso para evitar rayones en la tapa....para el tema del cambio no influye....animo y al toro que es una mona...como se suele decir...ya nos contaras.....un saludo amigo....
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kietrece

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MensajeTema: Re: LETRA F EN EL CUADRO DIGITAL   Jue Feb 27, 2014 6:21 pm

Parece que se ha solucionado sólo. Abrí un par de veces para acceder al conmutador, limpié con limpiacontactos como si fuera gratis y durante un mes seguía fallando, un par de cambios con el pedal y el error.
LLeva ya una semana sin fallar, no lo uso demasiado si no salgo a curvear pero me mosqueaba. En fin, misterios de la electrónica.

Saludotes
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